Telefoonnummer

06-57180691

Email

info@nextlevelbeauty.nl

Openings tijden

Ma, Di & Do 9:15 - 13:30

Groene thee wordt gemaakt van de bladeren van de Camellia Sinesis plant. Van deze plant worden alle soorten thee gemaakt, behalve kruidenthee. De bladeren worden gedroogd, en de mate van oxidatie bepaalt wat voor soort thee het wordt. Voor groene thee worden de bladeren niet geoxideerd. Daarom kleurt het water in je kopje groen bij groene thee en donkerbruin bij ‘normale’, geoxideerde thee.

Groene thee is één van de minst bewerkte theesoorten. Hierdoor bevat het de meeste antioxidanten en natuurlijke polyfenolen. Polyfenolen zijn chemische verbindingen die veelal in groenten en fruit voorkomen en wat hen, naast mineralen en vitaminen, zo gezond maken. De polyfenolen die in het plantenrijk worden gevonden worden ook wel catechinen genoemd.

Catechinen zijn stoffen die de wetenschappers de afgelopen jaren versteld hebben doen staan, en wel om hun geweldige effecten op de gezondheid. Deze natuurlijke polyfenolen zijn ontstekingsremmend, werken virussen tegen en doden bacteriën.

Groene thee bevat acht tot tien keer zoveel catechines als fruit en groenten. Door voor groene thee te kiezen maak je van jouw alledaagse kopje thee een gezondheidswonder.

Waarschijnlijk heb je wel eens eerder gelezen dat groene thee vol zit met antioxidanten. Maar wat doen die antioxidanten in thee eigenlijk voor je lichaam? Antioxidanten beschermen je weefsels en het DNA in je cellen tegen vrije radicalen. Deze vrije radicalen zorgen ervoor dat weefsels, zoals je huid en je bloedvaten, sneller verouderen. Ook kunnen vrije radicalen het DNA in cellen veranderen, waardoor kankercellen kunnen ontstaan.

Kortom: de grote hoeveelheid antioxidanten in groene thee maken de vrije radicalen onschadelijk. Door groene thee te drinken ga je veroudering en kun je bijdragen aan je natuurlijke afweer tegen bepaalde kankersoorten.

De wetenschap heeft hier veel bewijs voor. Onderzoek heeft aangetoond dat vrouwen die groene thee drinken 22% minder kans hebben om borstkanker te ontwikkelen [2]. Mannen die groene thee drinken hebben op hun beurt 48% minder kans op het ontwikkelen van prostaatkanker [3]. Volgens een andere interessante studie kan de kans op darmkanker afnemen als je regelmatig groene thee drinkt [4].

Maar let op: ondanks de bovengenoemde studies, is het voorkomen kan kanker een uitermate complex proces. Groene thee kan (in het beste geval) bijdragen aan het verlagen van het risico tegen bepaalde vormen van kanker. Overleg met je arts als je hier meer over wilt weten.

Groene thee is populair in China, Japan, Afghanistan en in het westen van Pakistan en is recentelijk populairder in het Westen geworden, waar traditioneel zwarte thee (thee gemaakt van zwaarder geoxideerde bladeren dan witte, groene, en oolong variëteiten) wordt gedronken. Hoewel soms anders wordt beweerd is het zwart worden van de theebladeren geen fermentatieproces maar een oxidatieproces.

Groene thee wordt geproduceerd door de jonge bladeren van de theeplant onmiddellijk na de oogst te behandelen met stoom. Daardoor worden de enzymen geïnactiveerd die oxidatie van de polyfenolen veroorzaken (met name het enzym fenoloxidase), waardoor de hoeveelheid polyfenolen intact blijft. Daardoor blijft ook de kleur van de blaadjes groen. Vervolgens worden de bladeren mechanisch gerold en geplet en bij een lage temperatuur gedroogd. Witte thee wordt uitsluitend gemaakt van de ongeopende bladknoppen van de theeplant en ondergaat de minste behandelingsstappen. Na het stomen vindt enkel een droogstap plaats. Witte thee bevat meer antioxidanten (catechines) dan groene thee.

De polyfenolen in groene thee zijn de flavanolen of catechines en maken circa 30-40 procent van de extraheerbare vaste bestanddelen van gedroogde groene theebladeren uit. De belangrijkste catechines in groene thee zijn epicatechine, epicatechine-3-gallaat, epigallocatechine en epigallocatechine-3-gallaat (EGCG), waarbij de laatste in de hoogste concentraties aanwezig is.

Een glas groene thee, gemaakt van 2,5 gram groenetheebladeren in 250 ml heet water bevat circa 240-320 mg catechinen, waarvan 60-65% EGCG, en circa 20 tot 50 mg cafeïne, evenveel als in een glas zwarte thee.[1]

Groene thee wordt meestal op wat lagere temperatuur (70-80 graden Celsius) getrokken, aangezien de thee anders te bitter smaakt. Zwarte thee daarentegen wordt met water gezet dat tegen de kook aan is.

Groene thee biedt nog veel meer gezondheidsvoordelen. Het zijn er zoveel dat ik er een lijstje van heb moeten maken.

Groene thee..

  • Is goed voor je hart en bloedvaten
    Groene thee verlaagt onder andere het ‘slechte’ LDL-cholesterol. Je hebt maar liefst 31% minder kans op hart- en vaatziekten als je regelmatig een kopje groene thee drinkt [5].
  • Vermindert de kans op een beroerte
    Mensen die regelmatig groene thee drinken hebben minder kans op een beroerte dan mensen die dit niet doen[6], zo luidt de conclusie uit grootschalig onderzoek.
  • Vermindert stress en vermoeidheid
  • Voorkomt gaatjes in je tanden
    Door de antibacteriële werking van groene thee loop je minder snel gaatjes op [7]. Dit antibacteriële effect is ook verantwoordelijk voor de volgende twee punten.
  • Verlicht de symptomen van artritis
  • Vermindert huidproblemen
    Groene thee verlicht niet alleen bacteriële infecties die acne veroorzaken, maar de antioxidanten in groene thee zorgen er ook voor dat je huid minder snel veroudert. Zo houd je rimpels en pigmentvlekken nog even buiten de deur.
  • Is goed voor je hersenen
    Groene thee helpt Alzheimer en Parkinson te voorkomen; de twee meestvoorkomende hersenziektes die je op oudere leeftijd kunt oplopen [8,9]. Ook verbetert groene thee je geheugen [10].
  • Vermindert de kans op diabetes type 2
    Je loopt minder kans om suikerziekte te krijgen door het drinken van groene thee, doordat het je suikerspiegel laag houdt en je gevoeligheid voor insuline hoog houdt [11].
  • Helpt je bij het afvallen
    Groene thee heeft een gunstige invloed op je gewicht; het zorgt ervoor dat je sneller afvalt en dat je metabolisme een boost krijgt, waardoor je meer calorieën verbrandt [12,13]. Onderzoek laat zien dat mannen die groene thee drinken wel 4% meer energie verbranden dan mannen die dit niet doen [14]. Dat komt neer op zo’n 100 tot 120 calorieën per dag.

Hoe drink ik groene thee?

Hoe vaak?

In het geval van groene thee geldt: hoe meer, hoe beter. In een onderzoek naar groene thee werden er 2 tot 10 koppen groene thee gedronken [15]. Pas bij 10 koppen werkt groene thee ook cholesterolverlagend, wat niet het geval is bij slechts 4 koppen [16].

Uit grootschalig onderzoek is gebleken dat mensen die meer dan 5 koppen groene thee per dag drinken het langst leven [17,18]. Dit effect is sterker bij vrouwen dan bij mannen.

Wanneer?

Hoewel groene thee cafeïne bevat, is dit slechts een fractie van de hoeveelheid cafeïne in een kop koffie en slechts de helft van de hoeveelheid cafeïne in een kop zwarte thee. Als je niet overgevoelig bent voor cafeïne, kun je groene thee dus ieder moment van de dag drinken.

Zakje, losse thee of frisdrank?

Vermijd groene thee uit frisdrank, zoals ice tea uit een pak of fles. Het effect van groene thee is vele malen sterker als je een hete kop thee drinkt, gemaakt van losse blaadjes of een kant-en-klaar theezakje. Thee van goede kwaliteit is beter dan de goedkope theesoorten, omdat deze laatstgenoemde veel fluoride kunnen bevatten.

Conclusie en tips

De grote hoeveelheid antioxidanten en catechinen in groene thee bieden bescherming tegen hart- en vaatziekten, diabetes en hersenziekten. Ook verbetert groene thee je huid en geheugen, vermindert het stress en helpt het bij het afvallen.

Wil je optimaal van de gezondheidsvoordelen van groene thee genieten, dan heb ik de volgende tips voor je:

Drink 2 tot 10 koppen groene thee per dag
Drink minstens 2 (en het liefst meer dan 5) koppen groene thee per dag als je van alle gezondheidsvoordelen wilt profiteren. Maar houd het wel gezond en drink thee suikervrij.

Gebruik groene thee van goede kwaliteit
Losse thee is vaak van betere kwaliteit dan thee in kant-en-klare zakjes, maar als je theezakjes handiger vindt is dat ook een goede oplossing. Laat frisdranken met groene thee staan.

Zo val je af met groene thee
Door groene thee te drinken ben je al goed op weg, maar het is daarnaast belangrijk dat je een gezond voedingspatroon aanhoudt. Daarom bieden wij de gratis Puur Figuur boodschappenlijst aan om snel en gezond af te vallen – tot wel 2 kilo per week.

Gebruik de boodschappenlijst om gezond te eten, en drink daarnaast 2 tot 10 koppen groene thee per dag om op een gezonde manier buikvet te verliezen.